Дистанційне навчання Зарубіжна література 11клас 11.02.2021р.

11.02.2021 11:02
11 клас Зарубіжна література Привіт одинадцятикласники!!! Як справи? Натішилися снігом? Тоді продовжуємо. Ловіть завдання на 11 лютого.Тема. Бертольт Брехт (1898-1956). «Матінка Кураж та її діти».. Зображення війни як засіб збагачення в драмі. Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі.
Мета: заохочувати учнів до ознайомлення з життєвим та творчим шляхом Бертольд Брехта, сприяти розкриттю змісту п’єси «Матінка Кураж та її діти», виробленню в учнів уміння оперувати літературознавчими термінами, додатковою літературою, спонукати формуванню комунікативної та мотиваційної компетентностей, заохочувати до ціннісного ставлення до людей і до себе. 
Предметні компетентності, що формуються на уроці: розуміти сутність кардинальних змін у драматургії передвоєнних та повоєнних часів, ідейних та естетичних шукань основоположника «епічного театру» Бертольд Брехта, висловлювати погляди щодо особистостей «епічного театру» та твору, що вивчається. 
Ключові компетентності, що формуються на уроці: усвідомлювати взаємозв’язок між подіями у суспільстві та літературою, систематизувати та узагальнювати щойно опрацьований матеріал, розкрити гуманістичний та пацифічний зміст твору.
План уроку
Хто хоче війною жити, мусить її щось та сплатити. 
Б. Брехт
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Презентація теми, мети уроку 
Драма-притча – різновид епічної драми, в якому виявляються такі характерні ознаки: притчевий алегоризм образів і ситуацій, універсальність зображуваних картин, узагальнення життєвого досвіду, дидактизм, філософська спрямованість, символічність, своєрідна мова. Має повчальний характер.
Ознаки драми-притчі:
1. Повчальність.
2. Узагальнення історичного, соціального і духовного досвіду людства.
3. Алегоризм.
4. Універсальність зображуваних картин. 
5. Філософська спрямованість. 
6. Символічність. 
7. Спонукає глядачів до роздумів.
8. Епічне начало (розповідає про вчинки героїв, події).
Ефект «очуження» – принцип художньої творчості, який передбачає незвичне зображення звичайного.
Засоби творення «ефекту очуження»
пісні (зонги або сонги) ;
коментарі;
заголовки;
написи на сцені;
звернення авторів до публіки.
Мозковий штурм. 
Пригадайте визначення драматичного твору.
Який із вивчених драматичних творів запам’ятався найбільше? Чому? 
Хто з героїв вразив найбільше і чим саме? 
Слово вчителя. 
Працюючи з текстом, ви познайомилися з цілим рядом яскравих образів, створених талановитою рукою Брехта. Справжня перлина серед них – матінка Кураж – Анна Фірлінг. Саме вона, їх вчинки, спосіб життя, ставлення до життя, до власних дітей і до самої себе є тією рушійною силою, завдяки якій рухається дія твору. Давайте дослідимо якою ж є матінка Кураж. 
1. Яка вона, матінка Кураж? Чи можна говорити про подвійність її натури? 
2. У чому полягає життєва мудрість матінки Кураж? Чи визначає її життєві принципи час, в який вона живе? 
3. Визначте дві найбільш напружені сцени в п’єсі. Якою постає в них матінка Кураж? 
4. Чи прозріває матінка Кураж у фіналі драми, чи розуміє, нарешті, що все лихе в її «житті від війни»?
5. Чи є правда в словах матінки Кураж: «Не через тебе, а через фургон я порвала з кухарем…»?
6. Катрін – жертва війни. А матінка Кураж?
Вікторина 
Хто барабанним гуркотом намагався попередити громадян міста про наближення ворога?
1. Кому належать ці слова: «… Вдома вони не ґвалтували. Тут винні ті, хто розв’язав війну, хто вивертає назовні найгірше, що є в людях»?
2. Кому матінка Кураж дає слідуючу характеристику: «… ти дурний і тобі не спаде на думку втекти з касою»?
3. Про кого такої думки матінка Кураж: «Він занадто хоробрий, у батька вдався. Коли не буде розумний, його порубають на січку …»?
4. Вставте пропущене слово: «Авжеж, гроші мені потрібні, та я краще відтопчу собі ноги, шукаючи кому заставити …, ніж продам його зараз. Як продати його, коли він годує нас».
5. Що було предметом куплі-продажу між Кураж та фельдфебелем, під час якої Ейліф пішов з вербувальником?
6. Чиї це слова: «Священнику, мир знову став мені кісткою в горлі. Треба знищити людство вогнем і мечем, бо воно грішне з пелюшок»?
7. Кому належать ці цинічні слова: «Мир – це безладдя. Тільки війна може навести лад. Мирного часу людство переводиться нінащо …»?
8. Чиї це слова: «Гордість не для таких, як ми. Не навчишся терпіти кривду – покотишся вниз»?
9. Чия це житейська філософія: «Треба жити в злагоді з людьми, рука руку миє, мура лобом не проб’єш»?
10. Кому належать ці слова: «Мені шматок в горло не лізе. Як же фельдфебель виплачуватиме солдатам платню»?
Який конфлікт назріває протягом всієї п’єси між матір’ю та дочкою ? 
Прокоментуйте, як драматург закінчує свою п’єсу. 
Ви бачите жінку, що пристосувалася до умов воєнного часу, прагне не тільки будь-що вижити, а й нажитися на війні. На дорогах війни вона втрачає найдорожче – дітей, черствіє серцем, залишається самотньою. Виснажена і знесилена тягне вона свій фургон, який за роки війни став частиною її самої, а вона, врешті-решт, пропаде безвісно на дорогах війни, як тисячі її співвітчизників, мимоволі втягнутих у цю безглузду бійню. 
2. Оцінювання. 
3. Повідомлення домашнього завдання: викласти власні роздуми щодо теми: «Який вихід можете запропонувати Ви, щоб не було війни, щоб не гинули люди?» або «Чи є місце матінці Кураж у наш час?»
За даним посиланням перегляньте навчальне відео https://www.youtube.com/watch?v=TcN-_35klWM