Навчання та виховання в Новій українській школі

28.01.2022 11:08

Навчання в НУШ, її ціннісно-світоглядна домінанта ґрунтується на постулатах: педагогіки партнерства позитивної психології філософії дитиноцентризму. 

Дитиноцентризм

Основною в освітньому процесі є орієнтація на потреби учня. Дитиноцентризм в історії виховання є педагогічною течією, заснованою на особливому підході до виховання дитини. Найбільш повне фундаментальне теоретичне осмислення дитиноцентризму здійснив мислитель і засновник нової педагогічної системи Ян Амос Коменський. Він зауважував, що оскільки людина є частиною природи, то розвивається вона за спільними з природою законами, — а отже й навчально-виховний процес має будуватися згідно з цими законами. 

Особистісно-орієнтована модель освіти 

У центрі навчання в НУШ — особистість учня, його: 

  • потреби 
  • мотиви 
  • попередній досвід 
  • здібності 
  • активність
  • інтелект 
  • індивідуально-психологічні особливості
  • ціннісні орієнтири.

 Зауважте! Оскільки навчання є антропоцентричним за метою, змістом і формами організації, то всі методичні рішення спричинені особистістю того, хто навчається. Особистісно-орієнтована модель освіти передбачає створення умов для розвитку особистості:

  • гармонійної 
  • морально досконалої 
  • соціально активної 
  • професійно компетентної 
  • саморозвивальної. 

Завдання вчителя в такому разі — скоординовувати і спрямовувати діяльність учнів на: 

  • формування комунікативних та навчально-пізнавальних потреб 
  • вироблення узагальнених способів і прийомів навчальної діяльності 
  • постановку й самостійне вирішення конкретних навчальних завдань (пізнавальних, дослідницьких, перетворювальних, проектних та ін.) 
  • засвоєння нових знань удосконалення вмінь в усіх видах діяльності тощо.