Навчання та виховання в Новій українській школі
Навчання в НУШ, її ціннісно-світоглядна домінанта ґрунтується на постулатах: педагогіки партнерства позитивної психології філософії дитиноцентризму.
Дитиноцентризм
Основною в освітньому процесі є орієнтація на потреби учня. Дитиноцентризм в історії виховання є педагогічною течією, заснованою на особливому підході до виховання дитини. Найбільш повне фундаментальне теоретичне осмислення дитиноцентризму здійснив мислитель і засновник нової педагогічної системи Ян Амос Коменський. Він зауважував, що оскільки людина є частиною природи, то розвивається вона за спільними з природою законами, — а отже й навчально-виховний процес має будуватися згідно з цими законами.
Особистісно-орієнтована модель освіти
У центрі навчання в НУШ — особистість учня, його:
- потреби
- мотиви
- попередній досвід
- здібності
- активність
- інтелект
- індивідуально-психологічні особливості
- ціннісні орієнтири.
Зауважте! Оскільки навчання є антропоцентричним за метою, змістом і формами організації, то всі методичні рішення спричинені особистістю того, хто навчається. Особистісно-орієнтована модель освіти передбачає створення умов для розвитку особистості:
- гармонійної
- морально досконалої
- соціально активної
- професійно компетентної
- саморозвивальної.
Завдання вчителя в такому разі — скоординовувати і спрямовувати діяльність учнів на:
- формування комунікативних та навчально-пізнавальних потреб
- вироблення узагальнених способів і прийомів навчальної діяльності
- постановку й самостійне вирішення конкретних навчальних завдань (пізнавальних, дослідницьких, перетворювальних, проектних та ін.)
- засвоєння нових знань удосконалення вмінь в усіх видах діяльності тощо.